Waaruit bestaat een motorhelm?

Een motorhelm is bedoeld om jouw hoofd tegen enig letsel te beschermen. Maar heb je er ooit over nagedacht waar het uit bestaat? Welke onderdelen ervoor zorgen dat jij beschermd blijft? Nee? Dan is dit artikel voor jou bedoeld! We gaan namelijk dieper in op de opbouw. Zo weet jij precies wat er op je hoofd zit. 

De opbouw van een motorhelm

Een motorhelm heren en dames bestaat uit dezelfde onderdelen. De opbouwlagen en onderdelen gaan we hieronder bespreken. 

De buitenschaal

Het doel van de buitenschaal is om de klap bij impact op te vangen. De energie wordt hierbij over een groter vlak verspreid en hiermee wordt ook een deel van de energie geabsorbeerd. Dit betekent dat de energie minder heftig is zodra deze je hoofd bereikt. Deze buitenlaag wordt gemaakt van sterk en flexibel materiaal, zoals verschillende soorten plastic en vezel. Thermoplastische helmen (plastic/kunststof) worden onder hoge druk in een mal geperst en harden vervolgens uit. Dit type materiaal is te herkennen doordat je vaak een streep in het midden van de buitenschaal ziet lopen; het persen gebeurt namelijk van twee kanten. Ook worden ze van composiet (vezels) gemaakt. Dit is een wat duurder materiaal, maar is ook lichter en vaak comfortabeler. 

De binnenschaal

Waar de buitenschaal deels de energie absorbeert, is dit juist de belangrijkste functie van de binnenschaal. Het dempt en absorbeert de schok wanneer je motorhelm stopt terwijl je hoofd nog wil bewegen. Bij impact wordt je hoofd in de helm geduwd. De binnenschaal zorgt voor vertraging en dempt en verspreidt zoveel mogelijk energie. Deze schaal wordt meestal van polystyreen gemaakt. 

Deze twee schalen trekken samen als ze hard worden geraakt. Hierbij wordt de energie van de impact door het materiaal van de helm gevoerd. Hoe meer er wordt geabsorbeerd, hoe minder energie je hoofd kan bereiken en beschadigen. 

De binnenvoering

In een motorhelm kan het aardig vies worden: het neemt je zweet en haarproducten op. Maar er komt ook stof, vuil en regenwater in via het ventilatiesysteem. De binnenvoering heeft als doel om het vuil en vocht af te voeren. Vaak wordt de voering van schuimstof en het voering materiaal van textiel gemaakt.

Een motorhelm met kinband en sluitingssysteem

Een kinband zorgt ervoor dat je helm er niet af kan vallen bij een ongeval en wordt gemaakt van nylon vezel. In combinatie met het sluitingssysteem zorgt het ervoor dat je motorhelm goed blijft zitten. 

Er bestaan drie verschillende soorten systemen, namelijk de snelsluiting, de hendelsluiting en de dubbele-D sluiting. De eerste soort komt het meest voor en bestaat uit een mechanisme dat vastklikt via een metalen of plastic micro slot. Hierdoor zijn ze erg betrouwbaar en eenvoudig in gebruik. Een hendelsluiting is in de motorhelm ingebouwd. Deze komt minder vaak voor, omdat ze sneller open kunnen gaan en de productiekosten hoger zijn. Ook kunnen motorrijders irritatie ervaren doordat het op je keel kan gaan drukken. Tot slot heb je de dubbele-D sluiting. Deze bestaat uit twee stalen ringen waar een koordje doorheen moet. Het is enorm betrouwbaar, omdat het niet slijt of los kan schieten.